Toimituskunta: Jaakko Suominen (päätoimittaja), Raine Koskimaa,
Frans Mäyrä, Petri Saarikoski, Olli Sotamaa.
Tekninen toimitustyö ja taitto: Aija Amee.
Lataa koko vuosikirja yhtenä PDF-tiedostona.
Sisällys:
Kansi, julkaisutiedot, sisällysluettelo.
Johdanto
Toimituskunta: Pelimaailmoista maailman pelillistymiseen – pelitutkimuksen ja pelikulttuurin muutoslinjoja. 3-7.
Artikkelit
- Tero Pasanen: Murhasimulaattoreista poliittiseen korrektiuteen: Väkivalta pelikohujen arkkityyppinä. 8-23.
- Jukka Jouhki: Pelaamisen moraali Macaossa: Havaintoja rahapeliteollisuuden nopean nousun kokeneiden macaolaisten moraalisten näkemysten narratiivisesta rakentumisesta. 24-40.
- Marko Siitonen ja Sanna-Kaisa Launonen: Viihteen ja vakavuuden rajoilla – käyttäjien kokemuksia uutispeleistä. 41-50
- Mikko Vesa ja J. Tuomas Harviainen: Strategiset käytännöt verkkoroolipeliympäristöissä: Merkityksiä pelitutkimukselle. 51-62.
- Veli-Matti Nurkkala, Kyösti Koskela, Jonna Kalermo, Petri Ruuskanen, Niina Karvinen ja Timo Järvilehto: Biometrinen testaaminen ja pelikäyttäytymisen psykofysiologinen teoria: Systeemisen psykologian näkökulma. 63-71.
Kommentti artikkeliin (Simo Järvelä ja J. Matias Kivikangas). 72.
Kirjoittajien vastine kommenttiin. 73.
Katsaukset
- Markku Reunanen ja Manu Pärssinen: Chesmac: ensimmäinen suomalainen kaupallinen tietokonepeli – jälleen. 76-80.
- Tero Kerttula: Peli jota ei voi pelata – pelivideoiden kulttuuri. 81-87.
- Katri Kuusisto: Hyöty ja huvi – kaupallisten pelien anti opetuspeleihin. 88-96.
Esittelyt ja arviot
- Juho Karvinen: Siltaa sosiologian ja leikin tutkimuksen välille – Thomas S. Henricksin Play Reconsidered: Sociological Perspectives on Human Expression. 97-99.
- Miikka Lehtonen, Miikka Junnila ja Elina Koivisto: Pelitutkimuksen paikat, osa 2: Aalto-yliopiston pelitutkimuksen ja -opetuksen nykytila. 100-105.
(cc) Kirjoittajat ja Pelitutkimuksen vuosikirja, 2014
ISBN 978-951-44-9688-2
www.pelitutkimus.fi