Suomeksi:
Pelialan opinnäytetyökilpailua on järjestetty vuodesta 2013, ensin DiGRA Finlandin toimesta professori Olli Sotamaan koordinoimana ja vuodesta 2017 alkaen Suomen pelitutkimuksen seuran toimesta. Neogames Finland on ollut alusta alkaen tärkeä yhteistyökumppani opinnäytetyökilpailun järjestämisessä.
Pelialan opinnäytekilpailun tavoite on tehdä näkyväksi pelien ja leikin parissa tehtävää korkeatasoista suomalaista koulutus- ja tutkimustyötä, joka näyttäytyy moninaisesti ja ajankohtaisesti korkeakoulujen opinnäytetöissä. Pelialan opinnäytetyökilpailussa on kaksi sarjaa: pro gradu -tutkielmat ja ammattikorkeakoulujen lopputyöt. Raadin jäsenet ovat eri yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pelitutkijoita ja opetushenkilökuntaa, minkä lisäksi raadissa on Neogames Finlandin edustaja.
In English:
The Finnish Society for Game Research organises the annual Game Studies Thesis Competition together with Neogames Finland, awarding the best theses from Finnish universities and universities of applied sciences. The call for participation will be published within the first two months of a year on our website: https://www.pelitutkimus.fi. The winners will be announced at the annual Game Studies Day event in April-June. Winners of the previous years’ competitions are listed at: https://www.pelitutkimus.fi/about/pelialan-opinnaytetyokilpailu.
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2024
Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Joona Wiik (Turun yliopisto): Violence, Sexualization, and Otherness: An Analysis on the Representation of Transgender Characters in Video Games
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Christina Piirainen (Humanistinen ammattikorkeakoulu): Moninaisempi pelitapahtuma: kehityskohteet Assembly-tapahtumissa naisten ja sukupuolivähemmistöjen näkökulmasta
Kunniamaininta / Honourary mention
Teodora Mansikkamäki (Tampereen yliopisto): Take me to your leader: A deep dive into leader roles in World of Warcraft raiding guilds
Raadin jäsenet / Members of the evaluation committee
Derek Fewster (puheenjohtaja, Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Usva Friman (Tampereen yliopisto), Jaakko Kemppainen (Aalto-yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2023
Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Niko Nikkilä (Turun yliopisto): Pöytäroolipelit lukukokemuksena: Kerronnallinen ja ohjeistava teksti Dungeons & Dragons -fantasiakokemuksen luojina
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Ville Mutka (Laurea-ammattikorkeakoulu): Kun Dragonborn-barbaari tulikin puhuneeksi: Opinnäytetyö lauta- ja roolipelien vaikutuksista matalan kynnyksen mielenterveystyössä
Kunniamaininta / Honourary mention
Sanni Teukku (Jyväskylän yliopisto): Teknostressi digitaalisissa peleissä: Case Genshin Impact
Raadin jäsenet / Members of the evaluation committee
Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Johan Kalmanlehto (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Tanja Korhonen (Kajaanin ammattikorkeakoulu), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2022
Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Samuel Poirier-Poulin (Tampereen yliopisto): The Wounds That Never Healed: An Analysis of Videoludic Trauma in Cry of Fear
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Leena Hirvonen (Karelia-ammattikorkeakoulu): Unity digitaalisen oppimateriaalin tuottamisen välineenä
Kunniamaininnat / Honourary mentions
Abhishek Jaiswal (Aalto-yliopisto): Less input, more output: Investigating multiple purpose game mechanics
Mikko Voima (Tampereen ammattikorkeakoulu): Klondike solitaire solvability
Members of the evaluation committee
Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Johan Kalmanlehto (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Tanja Korhonen (Kajaanin ammattikorkeakoulu), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2021
Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Mikaela Kumlander (Tampereen yliopisto): Lautapelit ja niiden sisällönkuvailu Suomen yleisissä kirjastoissa
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Sonja Hämäläinen (Humanistinen ammattikorkeakoulu): Pedagoginen pakopeli kokemuksellisen oppimisen välineenä: Case liikenneturvallisuus
Kunniamaininta / Honourary mention
Heidi Säynevirta (Helsingin yliopisto): ”Tää on ainut harrastus, joka mulla enää on!” Digitaalinen pelaaminen etäkoulua käyvien lasten arjessa
Raadin jäsenet
Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Susi Nousiainen (Lapin yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2020
Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Solip Park (Aalto-yliopisto): Display the Gameplay but Playfully: Visual discourse analysis and comic-based research on game museums in Finland and South Korea
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Sanna-Kaisa Lamminpää (Tampereen ammattikorkeakoulu): Designing Video Game Characters Based on an Unfamiliar Culture: Case Skábma
Raadin jäsenet
Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Usva Friman (Tampereen yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Maria Ruotsalainen (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2019
Palkinnot / Awards
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Isabella Aura (Jyväskylän yliopisto): ”Mä haluun leikkiä jonku kanssa kenellä on Pokémoneja”: Digitaaliset pelit lasten sosiaalisissa suhteissa
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Selja Tanskanen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu): Player immersion in video games: Designing an immersive game project
Kunniamaininnat / Honourary mentions
Minna Vasarainen (Helsingin yliopisto): Hakkerietiikkaa vai tilannetajua? Eettinen sensitiivisyys pelinkehityksessä
Ville Nikander (Turun yliopisto): Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja uhkapelejä! Counter-Strike: Global Offensive -pelin virtuaaliesineisiin liittyvä uhkapelaaminen ja sen esittäminen YouTubessa
Lauri Kuusela: Avoin ja matalan kynnyksen eSports -toiminta: Toimintamalli Turku Game Academylle
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2018
Palkinnot / Awards
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Tove Brantberg (Aalto-yliopisto): Staging sociality in team-based games
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Marika Nieminen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu): Psychology in character design: Creation of a character design tool
Kunniamaininnat / Honourary mentions
Pauliina Ikäheimo (Aalto-yliopisto): Player attitude toward advertising in free-to-play mobile games: An empirical study of around-game advertising
Janne Laine & Juho Ylisiurua (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Dataorientoitunut suunnittelu ja funktionaalinen ohjelmointi Unityssä
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2017
Palkinnot / Awards
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Susi Vaasjoki (Helsingin yliopisto): Linguistic Assimilation to Gendered Avatars: Designing A Case Study in World of Warcraft
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Ilona Lamminen (Turun ammattikorkeakoulu): Noppia ja sanataidetta: Roolipelikerho kirjastossa
Kunniamaininta / Honourary mention
Teemu Jönkkäri (Tampereen teknillinen yliopisto): Työmuistipelin suunnittelu ikäihmisille
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2016
Palkinnot / Awards
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Max Sjöblom (Aalto-yliopisto): Watching others play: a uses and gratifications approach to video game streaming motives
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Daniela Yli-Kiikka (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Designing the user interface for Wizard Wars
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2015
Palkinnot / Awards
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Otso Hannula (Aalto-yliopisto): Game Structure in Knowledge Co-creation
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Minttu Meriläinen (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Väriopin soveltaminen pelinkehityksessä
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2014
Palkinnot / Awards
Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series
Usva Friman (Turun yliopisto): Pelimaailmojen fantastiset naiset: Digitaalisten pelien hahmoesitykset ja niiden tutkimus
Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series
Emilia Nurminen (Tampereen ammattikorkeakoulu): Marketing in Game Design
Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2013
Palkinnot / Awards
Voittaja / Winner
Gabriela Rodríguez (Turun yliopisto): Learning in Digital Games: A Case Study of a World of Warcraft Guild
Kunniamaininta / Honourary mention
Eevi Korhonen (Tampereen ammattikorkeakoulu): Evaluating Usability of Games: A Study of Four Facebook Games Using Heuristic Evaluation