Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition

Suomeksi:

Pelialan opinnäytetyökilpailua on järjestetty vuodesta 2013, ensin DiGRA Finlandin toimesta professori Olli Sotamaan koordinoimana ja vuodesta 2017 alkaen Suomen pelitutkimuksen seuran toimesta. Neogames Finland on ollut alusta alkaen tärkeä yhteistyökumppani opinnäytetyökilpailun järjestämisessä.

Pelialan opinnäytekilpailun tavoite on tehdä näkyväksi pelien ja leikin parissa tehtävää korkeatasoista suomalaista koulutus- ja tutkimustyötä, joka näyttäytyy moninaisesti ja ajankohtaisesti korkeakoulujen opinnäytetöissä. Pelialan opinnäytetyökilpailussa on kaksi sarjaa: pro gradu -tutkielmat ja ammattikorkeakoulujen lopputyöt. Raadin jäsenet ovat eri yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen pelitutkijoita ja opetushenkilökuntaa, minkä lisäksi raadissa on Neogames Finlandin edustaja.

In English:

The Finnish Society for Game Research organises the annual Game Studies Thesis Competition together with Neogames Finland, awarding the best theses from Finnish universities and universities of applied sciences. The call for participation will be published within the first two months of a year on our website: https://www.pelitutkimus.fi. The winners will be announced at the annual Game Studies Day event in April-June. Winners of the previous years’ competitions are listed at: https://www.pelitutkimus.fi/about/pelialan-opinnaytetyokilpailu.

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2024

Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Joona Wiik (Turun yliopisto): Violence, Sexualization, and Otherness: An Analysis on the Representation of Transgender Characters in Video Games

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Christina Piirainen (Humanistinen ammattikorkeakoulu): Moninaisempi pelitapahtuma: kehityskohteet Assembly-tapahtumissa naisten ja sukupuolivähemmistöjen näkökulmasta

Kunniamaininta / Honourary mention

Teodora Mansikkamäki (Tampereen yliopisto): Take me to your leader: A deep dive into leader roles in World of Warcraft raiding guilds

Raadin jäsenet / Members of the evaluation committee

Derek Fewster (puheenjohtaja, Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Usva Friman (Tampereen yliopisto), Jaakko Kemppainen (Aalto-yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2023

Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Niko Nikkilä (Turun yliopisto): Pöytäroolipelit lukukokemuksena: Kerronnallinen ja ohjeistava teksti Dungeons & Dragons -fantasiakokemuksen luojina

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Ville Mutka (Laurea-ammattikorkeakoulu): Kun Dragonborn-barbaari tulikin puhuneeksi: Opinnäytetyö lauta- ja roolipelien vaikutuksista matalan kynnyksen mielenterveystyössä

Kunniamaininta / Honourary mention

Sanni Teukku (Jyväskylän yliopisto): Teknostressi digitaalisissa peleissä: Case Genshin Impact

Raadin jäsenet / Members of the evaluation committee

Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Johan Kalmanlehto (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Tanja Korhonen (Kajaanin ammattikorkeakoulu), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2022

Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Samuel Poirier-Poulin (Tampereen yliopisto): The Wounds That Never Healed: An Analysis of Videoludic Trauma in Cry of Fear

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Leena Hirvonen (Karelia-ammattikorkeakoulu): Unity digitaalisen oppimateriaalin tuottamisen välineenä

Kunniamaininnat / Honourary mentions

Abhishek Jaiswal (Aalto-yliopisto): Less input, more output: Investigating multiple purpose game mechanics

Mikko Voima (Tampereen ammattikorkeakoulu): Klondike solitaire solvability

Members of the evaluation committee

Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Johan Kalmanlehto (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Tanja Korhonen (Kajaanin ammattikorkeakoulu), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2021

Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Mikaela Kumlander (Tampereen yliopisto): Lautapelit ja niiden sisällönkuvailu Suomen yleisissä kirjastoissa

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Sonja Hämäläinen (Humanistinen ammattikorkeakoulu): Pedagoginen pakopeli kokemuksellisen oppimisen välineenä: Case liikenneturvallisuus

Kunniamaininta / Honourary mention

Heidi Säynevirta (Helsingin yliopisto): ”Tää on ainut harrastus, joka mulla enää on!” Digitaalinen pelaaminen etäkoulua käyvien lasten arjessa

Raadin jäsenet

Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Markku Reunanen (Aalto-yliopisto), Susi Nousiainen (Lapin yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2020

Palkinnot ja raadin jäsenet / Awards and members of the committee

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Solip Park (Aalto-yliopisto): Display the Gameplay but Playfully: Visual discourse analysis and comic-based research on game museums in Finland and South Korea

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Sanna-Kaisa Lamminpää (Tampereen ammattikorkeakoulu): Designing Video Game Characters Based on an Unfamiliar Culture: Case Skábma

Raadin jäsenet

Marko Siitonen (puheenjohtaja, Jyväskylän yliopisto), Usva Friman (Tampereen yliopisto), Derek Fewster (Helsingin yliopisto), Maria Ruotsalainen (Jyväskylän yliopisto), Henry Korkeila (Turun yliopisto), Suvi Latva (Neogames Finland)

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2019

Palkinnot / Awards

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Isabella Aura (Jyväskylän yliopisto): ”Mä haluun leikkiä jonku kanssa kenellä on Pokémoneja”: Digitaaliset pelit lasten sosiaalisissa suhteissa

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Selja Tanskanen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu): Player immersion in video games: Designing an immersive game project

Kunniamaininnat / Honourary mentions

Minna Vasarainen (Helsingin yliopisto): Hakkerietiikkaa vai tilannetajua? Eettinen sensitiivisyys pelinkehityksessä

Ville Nikander (Turun yliopisto): Yllätyslaatikoita, virtuaaliaseita ja uhkapelejä! Counter-Strike: Global Offensive -pelin virtuaaliesineisiin liittyvä uhkapelaaminen ja sen esittäminen YouTubessa

Lauri Kuusela: Avoin ja matalan kynnyksen eSports -toiminta: Toimintamalli Turku Game Academylle

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2018

Palkinnot / Awards

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Tove Brantberg (Aalto-yliopisto): Staging sociality in team-based games

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Marika Nieminen (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu): Psychology in character design: Creation of a character design tool

Kunniamaininnat / Honourary mentions

Pauliina Ikäheimo (Aalto-yliopisto): Player attitude toward advertising in free-to-play mobile games: An empirical study of around-game advertising

Janne Laine & Juho Ylisiurua (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Dataorientoitunut suunnittelu ja funktionaalinen ohjelmointi Unityssä

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2017

Palkinnot / Awards

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Susi Vaasjoki (Helsingin yliopisto): Linguistic Assimilation to Gendered Avatars: Designing A Case Study in World of Warcraft

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Ilona Lamminen (Turun ammattikorkeakoulu): Noppia ja sanataidetta: Roolipelikerho kirjastossa

Kunniamaininta / Honourary mention

Teemu Jönkkäri (Tampereen teknillinen yliopisto): Työmuistipelin suunnittelu ikäihmisille

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2016

Palkinnot / Awards

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Max Sjöblom (Aalto-yliopisto): Watching others play: a uses and gratifications approach to video game streaming motives

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Daniela Yli-Kiikka (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Designing the user interface for Wizard Wars

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2015

Palkinnot / Awards

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Otso Hannula (Aalto-yliopisto): Game Structure in Knowledge Co-creation

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Minttu Meriläinen (Kajaanin ammattikorkeakoulu): Väriopin soveltaminen pelinkehityksessä

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2014

Palkinnot / Awards

Yliopistosarjan voittaja / Winner in the university series

Usva Friman (Turun yliopisto): Pelimaailmojen fantastiset naiset: Digitaalisten pelien hahmoesitykset ja niiden tutkimus

Ammattikorkeakoulusarjan voittaja / Winner in the university of applied sciences series

Emilia Nurminen (Tampereen ammattikorkeakoulu): Marketing in Game Design

Pelialan opinnäytetyökilpailu / Game studies thesis competition 2013

Palkinnot / Awards

Voittaja / Winner

Gabriela Rodríguez (Turun yliopisto): Learning in Digital Games: A Case Study of a World of Warcraft Guild

Kunniamaininta / Honourary mention

Eevi Korhonen (Tampereen ammattikorkeakoulu): Evaluating Usability of Games: A Study of Four Facebook Games Using Heuristic Evaluation