Toimituskunta: Raine Koskimaa, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen (toim.)
Tekninen toimitustyö ja taitto: Jonne Arjoranta
Korjausluku: Tanja Välisalo
Lataa koko vuosikirja yhtenä PDF-tiedostona tai EPUB-tiedostona.
Sisällys
Kansi, julkaisutiedot, sisällysluettelo.
Johdanto
- Raine Koskimaa, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa ja Jaakko Suominen: Johdanto, 1–4. (pdf)
Artikkelit
- Jaakko Suominen, Petri Saarikoski ja Markku Reunanen: Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin, 5–34. (pdf)
- Jukka Vahlo, Veli-Matti Karhulahti ja Aki Koponen: Tasavallan core-gamer: Videopelaamisen piirteet Suomessa, Kanadassa ja Japanissa, 35–60. (pdf)
Katsaukset
- Katriina Heljakka: Kasuaalista kilpailulliseksi: Tutkijan autoetnografinen reflektio Mölkyn MM-kilpailuista 2018, 61–77. (pdf)
- Riikka Aurava: Peli ja leikki kansallisessa opetussuunnitelmassa, 78–92. (pdf)
- Tuomas Ali-Hokka: Lähtisitkö kanssani luolastoon? Kuvailun merkitys AD&D-pöytäroolipelissä ja pelimoduuleissa, 94–101. (pdf)
Lektiot
- Annakaisa Kultima: Pelitutkimus tarvitsee pelisuunnittelun praxiologiaa, 102–105. (pdf)
- Riitta Matilainen: Ajanvieterahapelaamisen tuottaminen ja kuluttaminen 1900-luvun Suomessa, 106–111. (pdf)
- Tero Pasanen: Kohut ja moraalipaniikit pelimedian kulttuurisina siirtymäriitteinä, 112–115. (pdf)
- Jukka Vahlo: Videopelikokemuksen kansanomaisuus, 116–121. (pdf)
Muistokirjoitukset ja arviot
- J. Tuomas Harviainen: Bernard Louis De Koven (15.10.1941–24.03.2018), 122–123. (pdf)
- Tanja Välisalo: Fans and Videogames: Histories, Fandom, Archives, 124–126. (pdf)
CC BY-NC-ND 4.0 Kirjoittajat ja Pelitutkimuksen vuosikirja 2018
ISSN 1798-355X
www.pelitutkimus.fi
Muutokset
Immateriaalioikeuksiin liittyvän epäselvyyden vuoksi Pelitutkimuksen
vuosikirjan 2018 kansikuva on vaihdettu 29.1.2019.
Raine Koskimaa, päätoimittaja
1.0.1
- Kirjoitusvirhe korjattu sisällysluettelosta.
1.1
- Kansikuva vaihdettu.
- Lisätty puuttuva affiliaatio artikkeliin ”Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin”.
- Korjattu kirjoitusvirhe katsauksesta ”Lähtisitkö kanssani luolastoon?”
1.2
- Taulukot korvattu kuvilla artikkelissa ”Tasavallan core-gamer: Videopelaamisen piirteet Suomessa, Kanadassa ja Japanissa” kääntäjän bugin takia.
- Kirjoittajajärjestys korjattu artikkelissa ”Tasavallan core-gamer: Videopelaamisen piirteet Suomessa, Kanadassa ja Japanissa”.