Vuosikirja 2018

Toimituskunta: Raine Koskimaa, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa, Jaakko Suominen (toim.)

Tekninen toimitustyö ja taitto: Jonne Arjoranta

Korjausluku: Tanja Välisalo

Lataa koko vuosikirja yhtenä PDF-tiedostona tai EPUB-tiedostona.

Sisällys

Kansi, julkaisutiedot, sisällysluettelo.

Johdanto

  1. Raine Koskimaa, Jonne Arjoranta, Usva Friman, Frans Mäyrä, Olli Sotamaa ja Jaakko Suominen: Johdanto, 1–4. (pdf)

Artikkelit

  1. Jaakko Suominen, Petri Saarikoski ja Markku Reunanen: Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin, 5–34. (pdf)
  2. Jukka Vahlo, Veli-Matti Karhulahti ja Aki Koponen: Tasavallan core-gamer: Videopelaamisen piirteet Suomessa, Kanadassa ja Japanissa, 35–60. (pdf)

Katsaukset

  1. Katriina Heljakka: Kasuaalista kilpailulliseksi: Tutkijan autoetnografinen reflektio Mölkyn MM-kilpailuista 2018, 61–77. (pdf)
  2. Riikka Aurava: Peli ja leikki kansallisessa opetussuunnitelmassa, 78–92. (pdf)
  3. Tuomas Ali-Hokka: Lähtisitkö kanssani luolastoon? Kuvailun merkitys AD&D-pöytäroolipelissä ja pelimoduuleissa, 94–101. (pdf)

Lektiot

  1. Annakaisa Kultima: Pelitutkimus tarvitsee pelisuunnittelun praxiologiaa, 102–105. (pdf)
  2. Riitta Matilainen: Ajanvieterahapelaamisen tuottaminen ja kuluttaminen 1900-luvun Suomessa, 106–111. (pdf)
  3. Tero Pasanen: Kohut ja moraalipaniikit pelimedian kulttuurisina siirtymäriitteinä, 112–115. (pdf)
  4. Jukka Vahlo: Videopelikokemuksen kansanomaisuus, 116–121. (pdf)

Muistokirjoitukset ja arviot

  1. J. Tuomas Harviainen: Bernard Louis De Koven (15.10.1941–24.03.2018), 122–123. (pdf)
  2. Tanja Välisalo: Fans and Videogames: Histories, Fandom, Archives, 124–126. (pdf)

CC BY-NC-ND 4.0 Kirjoittajat ja Pelitutkimuksen vuosikirja 2018

ISSN 1798-355X

www.pelitutkimus.fi

Muutokset

Immateriaalioikeuksiin liittyvän epäselvyyden vuoksi Pelitutkimuksen
vuosikirjan 2018 kansikuva on vaihdettu 29.1.2019.

Raine Koskimaa, päätoimittaja

1.0.1

  • Kirjoitusvirhe korjattu sisällysluettelosta.

1.1

  • Kansikuva vaihdettu.
  • Lisätty puuttuva affiliaatio artikkeliin ”Digitaalisen kilpapelaamisen esihistoriaa Suomessa 1980-luvulta 1990-luvun puoliväliin”.
  • Korjattu kirjoitusvirhe katsauksesta ”Lähtisitkö kanssani luolastoon?”

1.2

  • Taulukot korvattu kuvilla artikkelissa ”Tasavallan core-gamer: Videopelaamisen piirteet Suomessa, Kanadassa ja Japanissa” kääntäjän bugin takia.
  • Kirjoittajajärjestys korjattu artikkelissa ”Tasavallan core-gamer: Videopelaamisen piirteet Suomessa, Kanadassa ja Japanissa”.