Vuosikirja 2014

Toimituskunta: Jaakko Suominen (päätoimittaja), Raine Koskimaa,
Frans Mäyrä, Petri Saarikoski, Olli Sotamaa.
Tekninen toimitustyö ja taitto: Aija Amee.

Lataa koko vuosikirja yhtenä PDF-tiedostona.

Sisällys:

Kansi, julkaisutiedot, sisällysluettelo.

Johdanto

Toimituskunta: Pelimaailmoista maailman pelillistymiseen – pelitutkimuksen ja pelikulttuurin muutoslinjoja. 3-7.

Artikkelit

  1. Tero Pasanen: Murhasimulaattoreista poliittiseen korrektiuteen: Väkivalta pelikohujen arkkityyppinä. 8-23.
  2. Jukka Jouhki: Pelaamisen moraali Macaossa: Havaintoja rahapeliteollisuuden nopean nousun kokeneiden macaolaisten moraalisten näkemysten narratiivisesta rakentumisesta. 24-40.
  3. Marko Siitonen ja Sanna-Kaisa Launonen: Viihteen ja vakavuuden rajoilla – käyttäjien kokemuksia uutispeleistä. 41-50
  4. Mikko Vesa ja J. Tuomas Harviainen: Strategiset käytännöt verkkoroolipeliympäristöissä: Merkityksiä pelitutkimukselle. 51-62.
  5. Veli-Matti Nurkkala, Kyösti Koskela, Jonna Kalermo, Petri Ruuskanen, Niina Karvinen ja Timo Järvilehto: Biometrinen testaaminen ja pelikäyttäytymisen psykofysiologinen teoria: Systeemisen psykologian näkökulma. 63-71.
    Kommentti artikkeliin (Simo Järvelä ja J. Matias Kivikangas). 72.
    Kirjoittajien vastine kommenttiin. 73.

Katsaukset

  1. Markku Reunanen ja Manu Pärssinen: Chesmac: ensimmäinen suomalainen kaupallinen tietokonepeli – jälleen. 76-80.
  2. Tero Kerttula: Peli jota ei voi pelata – pelivideoiden kulttuuri. 81-87.
  3. Katri Kuusisto: Hyöty ja huvi – kaupallisten pelien anti opetuspeleihin. 88-96.

Esittelyt ja arviot

  1. Juho Karvinen: Siltaa sosiologian ja leikin tutkimuksen välille – Thomas S. Henricksin Play Reconsidered: Sociological Perspectives on Human Expression. 97-99.
  2. Miikka Lehtonen, Miikka Junnila ja Elina Koivisto: Pelitutkimuksen paikat, osa 2: Aalto-yliopiston pelitutkimuksen ja -opetuksen nykytila. 100-105.

(cc) Kirjoittajat ja Pelitutkimuksen vuosikirja, 2014
ISBN 978-951-44-9688-2
www.pelitutkimus.fi