Olemme koonneet tälle sivulle tietoja suomalaisista pelitutkimuksen opintoja tarjoavista koulutusvaihtoehdoista. Lista perustuu koulutusohjelmien vastuuhenkilöiden ilmoituksiin. Jos tarjoamanne koulutusvaihtoehto puuttuu listalta, ilmoittakaa sen tiedot sähköpostilla osoitteeseen info@pelitutkimus.fi ja lisäämme sen sivulle.
Aalto-yliopisto
Aalto-yliopiston Game Design and Development -pääaine tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden hankkia joko taiteen maisterin tai diplomi-insinöörin tutkinnon, joka tähtää ensisijaisesti opiskelijoiden työllistymiseen pelialalle. Englanninkielinen, kaksivuotinen ohjelmamme on monialainen ja opinnoissa voi erikoistua pelinteon eri osa-alueisiin omista taustoista ja mielenkiinnon kohteista riippuen. Opiskelu on projektipainotteista, mutta myös alan tutkimukseen perehdytään ja sitä pyritään soveltamaan. Monet opiskelijamme ovat perustaneet omia peliyrityksiä, joiden suosituimmat pelit ovat päätyneet tuottamaan iloa miljoonille pelaajille, kun taas osa on työllistynyt olemassaoleviin yrityksiin sekä Suomessa että ulkomailla. Maisterivaiheen jälkeen opintoja on mahdollista jatkaa taiteen tai tekniikan tohtoriksi asti.
Master of Arts: https://www.aalto.fi/fi/koulutustarjonta/masters-programme-in-art-and-media-game-design-and-development
Master of Science: https://www.aalto.fi/fi/koulutustarjonta/masters-programme-in-computer-communication-and-information-sciences-game-design
Helsingin yliopisto
Helsingin yliopistolla on viisi viiden opintopisteen kurssia Humanistisessa tiedekunnassa tästä lukuvuodesta lähtien (2024-2025). Kaikki ovat englanninkielisiä ja avoinna vieraileville opiskelijoille. Lisätietoja näistä saa täältä, https://studies.helsinki.fi/opintoni tai ottamalla yhteyden opettajaan, derek.fewster@helsinki.fi.
- Research Seminar: Game Studies, all year on, continuously. Formally intended for PhD-students but open for all interested students and visitors. Meets about once a month.
- Introduction to Game Studies and Analysis (HISM-G511). Part 1 of the module Historical and Cultural Game Studies, with 4 courses. For the full module of 15 credits this is a compulsory part. Early autumn 2024, planned to be yearly.
- Culture, History and Heritage: Ludologist perspectives (HISM-G512). Late Autumn 2024, planned to be yearly.
- Case Studies: Edutainment and Gamer Perspectives (HISM-G513). Early Spring 2025, planned to be yearly.
- Game Project: Mechanics and Designer Perspectives (HISM-G514). Late Spring 2025, planned to be yearly.
Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston Pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun opintokokonaisuus (25 op) perehdyttää digitaalisten pelien tutkimuksen ja pelisuunnittelun monitieteiseen ja monialaiseen kenttään. Teoriaa ja käytäntöä yhdistävissä opinnoissa keskiössä on sekä pelien ominaispiirteiden ja erityislaadun ymmärtäminen että ymmärrys siitä, miten ne sijoittuvat osaksi suurempaa mediakulttuurin ja teknologian kenttää. Peleihin liittyvät ilmiöt nähdään myös yhteydessä suurempiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin, kuten pelillistymiseen. Opintokokonaisuus antaa valmiuksia työskennellä muun muassa pelisuunnittelun, pelikehityksen ja mediakasvatuksen tehtävissä.
Pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun opintokokonaisuus: https://opinto-opas.jyu.fi/2024/fi/moduuli/htkpel/
Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston Game Research Lab (https://gameresearchlab.tuni.fi) kouluttaa tulevaisuuden peliasiantuntijoita kandi-, maisteri- ja tohtoritasolla. Opinnoissa keskitytään ymmärtämään pelejä moninaisista näkökulmista: miten ne toimivat, miten niitä pelataan, tuotetaan ja sovelletaan, mitä ne merkitsevät pelaajille henkilökohtaisesti ja meille kaikille kulttuurisesti ja yhteiskunnallisesti. Opintokokonaisuudet tarjoavat tutkimuksellisia valmiuksia havaita, analysoida ja ymmärtää pelikulttuurisia kehityskulkuja, mutta rohkaisevat myös käytännön kokeiluihin esimerkiksi pelisuunnittelun ja pelijournalismin parissa. Ohjelmista valmistuneet voivat toimia asiantuntijoina laajasti julkisella sektorilla (mm. ministeriöt, kirjastot, tutkimus, opetus), yksityisellä sektorilla (mm. peliteollisuus, mediateollisuus), ja kolmannella sektorilla (mm. nuorisotyö, pelikasvatus).
Kandidaattiopinnot (mediatutkimuksen opintosuunta): https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/mediatutkimus-viestinnan-monitieteinen-koulutus
Maisteriopinnot (Game Studies -maisteriohjelma): https://www.tuni.fi/en/study-with-us/game-studies
Tohtoriopinnot (Doctoral Programme in Media, Communication and Performing Arts – DPMCP): https://www.tuni.fi/en/students-guide/handbook/uni/doctoral-studies/doctoral-programmes/doctoral-programme-media-communication-and-performing-arts-dpmcp
Turun yliopisto
Turun yliopistossa ei ole pelitutkimuksen opintokokonaisuuksia (pl. DMKT, kts. alempana). Turun yliopistossa löytyy useasta tiedekunnasta peleihin ja pelillistämiseen erikoistuneita kursseja. Esimerkiksi pelituotantoa voi opiskella mm. tietojenkäsittelytieteen syventävissä opinnoissa (Pelinkehitys 20 op). Pelitutkimusta tehdään miltei jokaisessa tiedekunnassa.
Turun yliopisto (Porin yliopistokeskus)
Turun yliopiston Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelmassa (DMKT) voi opiskella digitaalista kulttuuria, jonka opetussisältöihin kuuluu pelikulttuurien painopistealue. Lukuvuosittain suoritettavissa olevia opintojaksoja ovat esimerkiksi Pelikulttuurit (5 op), Pelaajaidentiteetti ja yhteisöllisyys (5 op) sekä Pelitutkimuksen teoria (5 op). Näiden kurssien lisäksi tutkinto-ohjelmassa toteutetaan pelillistämiseen liittyviä työpajamuotoisia opiskelijaprojekteja yhteistyössä alueellisten sidosryhmien (esim. Porin kaupunki sekä Satakunnan muut korkeakoulut ja oppilaitokset) kanssa.
Humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri, DMKT: https://www.utu.fi/fi/opiskelijaksi/digitaalisen-kulttuurin-maiseman-ja-kulttuuriperinnon-tutkinto-ohjelma-pori-0