2007
Siitonen, Marko
Social interaction in online multiplayer communities Väitöskirja
Puheviestintä, Jyväskylän yliopisto, 2007, ISBN: 978-951-39-2931-2.
Abstract | Links | BibTeX | Avainsanat: englanninkieliset väitöskirjat, identiteetti, pelaajat, pelaaminen, roolit, sosiaalinen käyttäytyminen, sosiaalinen vuorovaikutus, sosiaaliset verkostot, sosiaalisuus, tietokonepelit, tietoverkot, verkkopelit, verkkoyhteisöt, viestintä, vuorovaikutus, yhteisöllisyys, yhteisöt
@phdthesis{Siitonen2007,
title = {Social interaction in online multiplayer communities},
author = {Marko Siitonen},
url = {http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-2931-2},
isbn = {978-951-39-2931-2},
year = {2007},
date = {2007-01-01},
urldate = {2007-01-01},
school = {Puheviestintä, Jyväskylän yliopisto},
abstract = {The main purpose of this study is to describe and understand the dynamics of social interaction in online multiplayer computer gaming communities. Online multiplayer gaming has been growing in popularity alongside the general growth of computer networks. Today, millions of people all around the world are playing online multiplayer games, many of which promote cooperation and competition between gamers as an integral part of the game. A substantial amount of gamers are therefore involved in the various social networks that exist within the context.This study was conducted qualitatively, and subscribes to the starting points of naturalistic or interpretative research. The data were collected by a year-long participant observation in two different online multiplayer communities in the game Anarchy Online, and by interviewing members (n=15) of multiplayer communities with varying backgrounds and gaming experience. The data were analyzed following an inductive approach with similarities to a grounded theory approach.The study considers the concept of community in the context of computer-mediated communication in general and of multiplayer games in particular. The various dynamics of social interaction within multiplayer communities are analyzed. These include the motivations behind membership in multiplayer communities, the processes of establishing roles and rules within a multiplayer community, the emergence of social identity, and conflicts and the disbandment of multiplayer communities. The study paints a picture of multiplayer communities as complex and varied social networks where constant negotiation of the values, norms and rules of the community contributes to the emergence of a shared understanding of the symbolic reality of the community and a shared social identity. The methodological questions concerning the study of social interaction in multiplayer communities are discussed in detail. Towards the end of the discussion attention is drawn to several aspects of social interaction in multiplayer communities that warrant further study.},
keywords = {englanninkieliset väitöskirjat, identiteetti, pelaajat, pelaaminen, roolit, sosiaalinen käyttäytyminen, sosiaalinen vuorovaikutus, sosiaaliset verkostot, sosiaalisuus, tietokonepelit, tietoverkot, verkkopelit, verkkoyhteisöt, viestintä, vuorovaikutus, yhteisöllisyys, yhteisöt},
pubstate = {published},
tppubtype = {phdthesis}
}
2005
Salokoski, Tarja
Tietokonepelit ja niiden pelaaminen Väitöskirja
Psykologia, Jyväskylän yliopisto, 2005, ISBN: 951-39-2269-3.
Abstract | Links | BibTeX | Avainsanat: asenteet, koululaiset, lapset, nuoret, pelaaminen, suomenkieliset väitöskirjat, tietokonepelit, väkivalta, valvonta, vanhemmat, videopelit
@phdthesis{Salokoski2005,
title = {Tietokonepelit ja niiden pelaaminen},
author = {Tarja Salokoski},
url = {http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-2269-3},
isbn = {951-39-2269-3},
year = {2005},
date = {2005-01-01},
urldate = {2005-01-01},
school = {Psykologia, Jyväskylän yliopisto},
abstract = {Pelien ikäsuositukset eivät suojaa lapsia pelien väkivallalta. Väkivalta itsessään ei tee kuitenkaan pelistä lasten ja nuorten suosikkia. Riskipelaaminen eli väkivaltaisten pelien suosiminen ja/tai pelien suurkulutus oli yleisempää pojilla kuin tytöillä ja se oli yhteydessä lapsen heikkoa itsehallintaa ilmentävään käyttäytymiseen, aggressiivisuuteen ja levottomuuteen. Pelaamisen aktiivinen valvonta oli yhteydessä vähäiseen riskipelaamiseen. Vain melko harvat vanhemmat valvoivat lastensa pelaamista. Nämä ovat Tarja Salokosken tietokonepelejä käsittelevän väitöstyön keskeisiä tuloksia. Ihmisen kehitys ja sen riskitekijät -huippututkimusyksikössä tehty psykologian alan tutkimus koostui pelien sisällön analyysista ja koululaisten sekä heidän vanhempiensa kyselytutkimuksesta. Salokoski tarkasteli erityisesti pelien väkivaltaisia sisältöjä sekä riskipelaajan motiiveja, asenteita ja taustatekijöitä sekä sitä, miten vanhemmat valvovat pelaamista. Riskipelaamisen Salokoski määritteli väkivaltaa sisältävien pelien suosimiseksi ja/tai pelien suurkulutukseksi.},
keywords = {asenteet, koululaiset, lapset, nuoret, pelaaminen, suomenkieliset väitöskirjat, tietokonepelit, väkivalta, valvonta, vanhemmat, videopelit},
pubstate = {published},
tppubtype = {phdthesis}
}